ترانه آزادی

روزمره هایی در باب اجتماع و فرهنگ و ...

ترانه آزادی

روزمره هایی در باب اجتماع و فرهنگ و ...

دو روی سکه

شاید آن روز که " حییم وایز من" پدر خوانده ی  زیونیزم و معمار اسراییل اولین سنگ بنای این کشور را در دل میلیونها عرب می گذاشت پیش بینی نمی کرد که منازعه محلی عربهای مسلمان و یهودیهای همه جایی تا به این اندازه کش دار شود.

اسراییل در این بیش از نیم قرن حیاتش همواره سرچشمه ایجاد بحران وتشنج در خاورمیانه بوده و تجربه جنگهای زیادی را از دهه 50، 60،70 میلادی در کارنامه دارد .

آخرین این جنگها که کلید آن در ماه گذشته خورد ،نبرد اسراییل با همسایه خود یعنی لبنان بود .

بگذارید جمله بالا را تصحیح و بازنویسی کنیم: اسراییل با یک گروه شبه نظامی به نام حزب الله که ساخته وپرداخته دشمن درجه یک اسراییل یعنی جمهوری اسلامی ایران است وارد یک جنگ تمام عیار شد و شکست خورد.

ببینید ! اگر به جنگ به لحاظ آمار و ارقام کشته ها و میزان خرابی ها نگاه کنیم بر روی کاغذ اسراییل برنده کارزار است ولی حقیقت آنست که اینبار ماشین نظامی اسراییل واجد یک نظامی کارکشته مانند "آریل شارون" نبود، اسراییل جنگ را هرچند با پیش زمینه ذهنی و آمادگی قبلی شروع کرده بود و مترصد یک اقدام اولیه حزب الله بود ولی اینبار خطاهای استراتزیک زیادی مرتکب شد : 1 –اسراییل هرگز در محاسبه توان نظامی حزب الله صحیح عمل نکرد 2- اسراییل بسیج توده ها در لبنان را در نظر نگرفت 3- اسراییل توان نظامی ایران به عنوان حامی اصلی حزب الله را شوخی گرفت 4- افکار عمومی دنیا و جهان عرب بعد از کشتار قانا و صور به شدت بر علیه اسراییل شورید 5- ارتش اسراییل فاقد یک نظام راهبر و کنترل استراتژیک کارآ در مدیریت جنگهای نامنظم بود 6- جهان عرب به خلاف آنچه در ابتدا نشان داد در میانه راه از بیم شورش افکار عمومی خود بر علیه رژیم های متزلزل و غیر مردمی عرب ناچار به حمایت نسبی و ضمنی از مقاومت حزب الله شد7- فرانسه به عنوان متحد سنتی لبنان و یکی از اعضای پر نفوذ اتحادیه اروپا دفاع قابل قبولی از لبنان نمود8- اسراییل با کشتار مردم عادی از سید حسن نصرالله که قبل جنگ فقط در میان شیعیان جنوب لبنان محبوب بود در میان مسیحیان،دروزی ها و سنی ها و حتی اعراب دیگر کشورها یک رابین هود شیعه ساخت چیزی که بسیاری از رهبران عرب و اسلامی در رویای آن می سوزند.

 

اما یک نکته را از یاد نبریم ! دنیای سیاست شوربختانه هماره آنچیزی نیست که در صفحه تلویزیون و شورای امنیت و سازمان ملل می گذرد، شاید قطعنامه 1701 به ظاهر یک پیروزی برای لبنان باشد ولی این گمانه نیز جدیست که همه این سناریوها بخشی از یک برنامه از پیش طراحی شده برای بزرگ جلوه دادن قدرت ایران و دامنه نفوذ و خطر آنست ، به هر روی طولانی شدن نبرد اسراییل با حزب الله تا حدی شک بر انگیز می نماید ،

شاید امریکا و اسراییل می کوشیدند خطر کاتیوشاها و رعد و زلزال های ایرانی را استعاره ای جلوه دهند بر مجهز شدن آنها به کلاهک های اتمی.....شاید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد