ترانه آزادی

روزمره هایی در باب اجتماع و فرهنگ و ...

ترانه آزادی

روزمره هایی در باب اجتماع و فرهنگ و ...

مراسله نمره ۱۲۳/۹ در جواب متحد المآل نمره ۱/۳۰۸

ضمیمه :ورقه راپورت

مورخ 20/2/10

وزارت داخله

حکومت علیه طهران

امنیه ایالتی

 

از امنیه قریه ونک و بلوکات شمیران به مقام منیع سر کلانتر طهران در باب اوضاع امنیت عمومی.

 

در تعقیب مرقومه محترمه نمره308 /1 حضرتعالی دامت شوکته راجع به اوضاع پریشان البسه رعایا علی حده وضع جامعه اناث در شوارع و طرق عمومی و لزوم رسیدگی بالفور به اوضاع موصوف، ضمن عرض پوزش در تاخیر عرض جواب به علت دیر رسیدن راپورت از بلوکات ؛اینک اطلاعاتی در باب امریه آن مقام جلیله تحت نمره فوق معروض می دارد.

معروضم بلوکات تحت الامر حقیر بواسطه آنکه به لحاظ نمره ی بلدیه از محلات اعیان نشین است و اغلب اشراف و متمولین ساکن بوده که بعضا فرنگ رفته نیز می باشند به واسطه استعداد مالی؛ استطاعت ابتیاع البسه خارجه را دارند و در اولادشان نیز تمایل به جامه فرنگی زیاد است که همین ها اغلب خود را به سر و ظاهر آکتورهای فرنگی درست می کنند. بخشی از ساکنین بلوکات تحت پوشش نیز از مهاجرین دهات اطرافند که تا چندی قبل به فعل فلاحت و حشم داری و چوپانی اشتغال داشته اند لاکن چون ملک آنها در طرح ارباب رعیتی قرار گرفته یا بر سر احداث جعده ،پول هنگفت بدستشان رسیده ؛ اتومبیل سوار شده اند و از طریق لاقیدی فرنگی ها تبعیت می کنند.با عنایت به دشواری فعل و عمق نابسامانی خاصه در فلکه محسنی ، شارع جردن و عمارت اسکان که تقرییا اناث کشف لباس کرده اند و با پوششهای تنگ وچسبنده و نازک و تمبانک و گالشهای رنگین موجبات تحریک عابر نامحرم را  مقدمتا فراهم و بعضا فعل را به جاهای نامناسب می کشانند ، ارباب جمعی این امنیه در چندین مکان خاصه در شوارع فوق الاشاره مستقر و حسب الامر به توقیف متخطی اهتمام نمودند.

حسب نظر آن مقام مبارک در مورد شیوع فساد در مملکت به واسطه برهنگی نسوان در کوی و برزن ، چندین ده زن و دختر از شوارع عمومی جمع آوری و اغلب به امنیه انتقال یافتند که کثرتا یا چارقد مناسب نداشتند ، یا تمبانشان کوتاه بوده یا امنیه چی بند پستان بندشان را رویت کرده بود لهذا آنهایی که اوضاعشان به غایت اسفبار بود توقیف شدند که اغلب با کولی گری و غربتی بازی سعی در امتناع سوار شدن به اتومبیل امنیه داشتند که با ضرب چماق قانون ناچار به متابعت شدند .بعضا هم ضعیفه ها با عشوه گری وطنازی و گاه با تطمیع و اغفال برخی امنیه چی ها ی ضعیف النفس از چنگ قانون خلاص شده بودند که به محض وصول راپورت ؛خاطیان خلع درجه ودر سرداب امنیه به فلک کشیده شده و قپان بند شدند. حسب فرمایش پس از انتقال موقوفین و اخذ تعهد ، اولیای اناث معلوم الحال به امنیه احضار و آنها جهت تحویل اولاد خود با تمبان و شلیته ی یدک به امنیه مراجعه نمودند که مضاعفا از ایشان نیز اخذ تعهد گردید که اگر من بعد اناث تحت حفضشان بر سبیل سابق در شوارع عمومی حاضر گردند خود آنها نیز توقیف خواهند شد مضافا اناثی که سجل آنها صادره از قری و دهات غیر از طهران بود طبق دستخط دادستان حکومت علیه؛ تحت الحفظ به دهات مادری خود تبعید شدند تا به فلاحت و حشم داری مشغول شوند.

ضمنا عطف به اقدام صنف خیاط و بزاز ومنسوج بافته به تمام مالکین البسه فروش زنانه اخطار داده شد کلیه البسه نامناسب را معدوم و بلعوض تمبان ملی  که از کرباس ساخته پشگل خاندوز ولایت استر آباد و شباهت به تمبان کردی دارد و چادر ملی که آنهم از نوغان چهار دولی قریه حاجیلر اطراف اصفهان است وبه قاعده چادر شب است  راعرضه نمایند.

                                                                                            امضا

 

نایب الامنیه حکومت تهران

کفیل امنیه قریه ونک و جردن وبلوک شمران سفلی

 

 

نمره ی اندیکاتور : 203/8

 

 

 

 

نظرات 7 + ارسال نظر
حسین جمعه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 18:24 http://www.farahan.blogsky.com

سلام... جالب بود..

هدی شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 14:20

خیلی حال کردم مخصوصا با تمبانک ...

چاپاریست دوشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 16:48 http://www.chaparist.com

سلام
چاپاریست مرکز تبلیغات آنلاین با بخشهای زیر در خدمت شماست
1-سرگرمی
2-خبر روز
3-دیکشنری انلاین
4-مصورسازی وبلاگ
5-ابزار وبلاگ
6-کارت پستال
7-ابزار موبایل
و.........
منتظر حضور سبزتان هستیم

نباتی سه‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 11:34 http://sohainamerica.blogspot.com/

بنده از دیار فرنگ، همواره مشتاق نبشته های جناب عالی بوده ام و هستم. ان شاا... که به زودی خدمت جناب رسیده و از دیدارشان شرفیاب می شویم.

علی دما سه‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 13:40

چیکار کردی بابا همه گول خوردن باور کردن سند اصلیه / ایول

ندا سه‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 18:42

کولاک کردی!

ابوذر جمعه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 14:19 http://cafeglace.wordpress.com

آقاجان به آن مردک بی لیاقت بفرمایید این رعیّت گرسنه است دست از این قبیل شامورتی بازیها بردارید!
در ضمن گفتم که تازگیها کافه گلاسه می خورم قربانت سیمیاگر بازنشسته!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد