"مامانی شلوارمو شستی؟
خانوم ! این لباس من چی شد ؟
...و خانوم با خوشرویی و خنده میگوید : بععععععععله! شستم ! شستم! و دست نوازش بر ماشین لباسشویی مدرن خود می کشد!"
اینها بخشی از تیزری ست که مدام از تلویزیون داخلی پخش می شود !
شاید به ظاهر این یک تبلیغ معمولی و گیرا برای یک لباسشویی باشد ، تبلیغی که یک خانه مدرن با امکانات فراوان واعضایی مدرن و منضبط را به تصویر بکشد ، لیکن با اندکی تعمق می توان در آن تصویری از" زن ایرانی" یافت که علیرغم مجهز شدن خانه اش به لباسشویی ، همه سراغ لباسهای چرکشان را از او می گیرند . این کلیشه های جنسیتی به وفور در تلویزیون که به عنوان رسانه ی همه گیر سطح پوشش بالایی دارد دنبال می شود. کلیشه هایی که در آن زنان، خانه داران و کدبانوهایی بالفطره و مردان نان آواران و مدیرانی بالذاتند. هرچند بخشی از این کلیشه ها مولود واقعیات ذهنی ، فرهنگی و مذهبی ایرانیانست ولی رسانه های شنیداری و دیداری عزم فراوانی برای بازتولید چنین کلیشه هایی دارند . اراده ای که در آن زن جایگاهی فراتر از آبریزگاه ظرفشویی ندارد . جالبتر آنکه در این تبلیغات کوشش فراوانی برای القا این آموزه است که دختران ایرانی باید رونوشتی از مادران خود باشند .در تبلیغی مشابه دخترکی 5 یا 6 ساله کنار مادر خود کنار ظرفشویی، به زحمت روی نوک پنجه خود ایستاده و با دستکش مورد تبلیغ دستیاری مادرش را می کند.
این تصاویر جذاب در لفافه می کوشند ، تار و پود مرز بندیهای جنسیتی را محکم تر و تعریف شده تر کنند ، آنگونه که دختر6 ساله به ظرف شستن و گرد گیری و چادر به سر کردن عشق بورزد، مادر او به تمیز کردن تمام ظرف ها با یک قطره مایع ظرفشویی و پدر به خسته و مانده از سر کار باز گشتن!
salam aziz,khoobi?mese hamishe postet bi nazire,bravo,mehraboon manam upam age ghabel doonesti ye sar bezan
ye jorayi bahat movafegham vali midoni fekr mikonam hadeaghal onja zan bazicheye monasebtarie ta inja, bashio tablighati ro inja bebini ke zana hameye vojod shakhsiat ehteram va zibayishono midan baraye tablighe popcorn ya folan daroye zedde chaghi,...
سلام
وبلاگ واقعا زیبایی دارید. خوشحالم که با وبلاگ شما آشنا شدم.
موفق باشید.
سلام
نوشته زیبا و خواندنی بود..
در دله وبلاگم جا گرفتید...
به نظر کولاک می رسه !
مدتی ست لینکتان کرده ام ولی تک ساحت اهدایی نظام نیمه محترم سرمایه داری اجازه ی تامل و مطالعه ی سر فرصت مطالبتان را نمی دهد .. به زودی فرصتی جور خواهم کرد .. خوشحال می شوم نقد و کمک و یاری ام کنید در 3 وبلاگم ... پاینده و پوینده باشید
سلام....کجائید؟
درمورد این پست باید بگم این فقط خاص ایران نیست در تمام دنیا زن به عنوان کدبانوی خانه در تبلیغات عنوان میشه اما چیزی که در ایران پررنگ تره تکراری شدم این عنوان در صدا و سیماست درحالیکه در جامعه میبینیم بعضی زنان هم شاغل هستند هم خانه دار و هم مشغول تحصیل.
وقتی معیار و شروط انتخاب دختر شایسته مسلمان مهارت او در آشپزی و نگهداری کودک باشه دیگه چه توقعی از سیمای حکومتی میشه داشت؟
سلام
از طریق شازده خانوم با وبلاگت آشنا شدم.
متاسفانه این تعابیر کلیشه ای از زن ایرانی که جز جنس
چیزی نیست ، در فرهنگ ما ریشه دار شده.
مرد های امروزی مثلا خودشون رو روشنفکر می دونند.
اما در اصل قضیه فرقی نکرده. و هیچ چیزی برای زن ایرانی
عوض نشده.
قانونش نوشته شده نیست حتی منصفانه نیست٬ اما حاکم است و چون حاکم است حکومت می کند حتی بر خانه مخالفان.
سلام نویسنده جون! خوبی؟ اصلا نوشتنت عوض نشده!!!!!
هنوزم مثل قبل نوشته هات دله آدمو می سوزونه!
سلام
حرفت درسته
ولی کاش نگاه فراتری می کردی. راستش از این که ما یاد گرفتیم بزنیم تو سر کشور و مردم و فرهنگ و مذهب و.... خودمون، خوشم نمیاد.
اینی که گفتی همه جای دنیا هست، تازه من بر این باورم که جاهای دیگه پررنگ تره.
خوش باشی