ترانه آزادی

روزمره هایی در باب اجتماع و فرهنگ و ...

ترانه آزادی

روزمره هایی در باب اجتماع و فرهنگ و ...

این حکایت نا تمام

شاید بتوان به جرات بر این نکته تاکید کرد که در جامعه ایرانی یکی از بارزترین نمودهای ناهنجاری؛ تقابل وتضاد میان آموزه های سنتی و رهیافت های مدرن است.مولفه های سنتی آنچنان ریشه محکمی در ذهن وفرهنگ  ایرانی دارد که غالبا امکان هر گونه نقد و نظر را بر خود مسدود می نماینداز سویی سیر سریع ورود شاخص های فرهنگی مدرن این دو را در آوردگاهی خونین رویاروی یکدیگر قرار داده است.

ایران با وجود اینکه قریب یکصد سال از ورود به دوران تازه فرهنگی وعلمی را پشت سر می گذارد ولی به دلیل اختلاط و امتزاج فرهنگ سنتی و نظر گاههای دینی در فاصله گرفتن از فرهنگ سنتی بسیار مقاوم وکند بوده است کما اینکه در اهم موارد  رستنگاه آداب سنتی در مذهب بوده و مذهب به عنوان سپر محافظی همواره این نوع سنن را یاری کرده است.

حال در جامعه امروز ایران که قریب سی وچند میلیون جوان زیر سی سال در آن زندگی می کنند و اغلب آنان از سطح سواد متوسط و بالاتر برخودارند نرم نرمک مولودی به نام نو گرایی استخوان می ترکاند و خود را قد و قامت سنت های چند هزار ساله می نماید.هر چند ورود به عرصه مدرنیسم واقعیتی گریز ناپذیر برای تمامی فرهنگهای راکد و ساکن است و لی گذار در این رنسانس بی شک ناهنجاریها و معضلاتی را پیا مد خواهد داشت.

به عنوان مثال یکی از نمودهای روشن تضادهای جاری ؛معادلات حاکم بر روابط اجتماعیست. جامعه جوان امروز ایران به سرعت و با ولع بسیار پدیده ای وارداتی به نام "دوست دختر" یا "دوست پسر " را پذیرفته  است و جالب اینجاست که حکومت نیز با وجود عدم تطابق این پدیده با ارزشهای معروفش ؛ و تنها به خاطر قوت و قدرت این واقعیت با آن ناگزیر کنار آمده است. این سوی مدرن سکه است اما اگر به آنسوی سنتی نیز بنگریم خالی از لطف نیست :

غالب پسرهای ایرانی که بعضا زیر ابرو هم بر می دارند و ریش و سبیل قیطانی می گذارند و در سال دست کم با ده ها دخترارتباط دارند همواره مدل آرمانی برای ازدواجشان را دختران چشم و گوش بسته  (و چه بهتر چادر ی) می دانند .آنها معتقدند هرگز دختری که قبل از ازدواج با دیگران ارتباط داشته گزینه ای مناسب برای زندگی مشترک نیست و برای اثبات ادعایشان نیز دلایل شهودی ارایه می دهند.

جالب اینجاست که دختران   خود را قربانیان تاریخی سنت های غلط می دانند و همواره از هر نوع باید و نبایدی گریزان و نالان می نمایند آنان در ارتباطات پیش از ازدواج خود همواره از خویشتن تصویری مدرن ؛نو اندیش و عقل گرا ارایه می دهند و با توسل به این تصویر  هر نوع مطالبه ای را به منزله یوغ بندگی ومنحصر کننده آزادیهای انسانی و مسلم خویش می پندارند!حال آنکه کمی بعدتر در سناریو ی ازدواج با مطالبه "مهریه"! های کلان و کروری خود را کالاوار به مزایده عام می گذارند!

از این نمونه های پارادکس میان سنت و تجدد در حوزه فرهنگ بسیارند .

......گاه با نگاه بر بامهای این شهر که همه با ابزارهای دریافت امواج خارجی فرش شده به این نتیجه مستقیم می رسیم که  فرهنگ  بر بالهای امواج بی محابا و قدرتمند سپاهیان تازه نفس خود را به رزمگاه کهنه سواران سنت  می فرستد که بازو در بازو افکنند و پشت بر خاک مالند.

نظرات 3 + ارسال نظر
اوس رضا یکشنبه 1 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 00:00

دمت گرم آقا شیرین اومدیا

ستاره یکشنبه 1 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 00:01

اولا که با خانمها کمی ملایمتر صحبت کنید که برنخوره به همه!!!!!! در ضمن جنگ چرا؟؟؟؟ یا اینوری یا اونوری دیگه !!!!!

سهیک ..آخرین ترانه ی باران یکشنبه 1 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 00:07 http://www.tabar.blogsky.com

دوست گرامی با درودی گرم.........................****
نقد خوبی نگاشتی...تنها در یک نکته به باور من انصاف را رعایت نکردی و آن جمله سنت های چندهزارساله ! می باشد
شما اگرتاریخ ایران را خوانده باشی در خواهی یافت که تا قبل از به قدرت شاه اسماعیل صفوی مذهب رنگ روشنی درزندگی اجتماعی مردم ما نداشت و درست اززمان اوست که این سنن شکل گرفته ورشد یافته است و از آن زمان هم تا به اکنون چندصدسال بیشتر نمی شود..البته من قبول دارم که مذهب قبل از او هم وچودداشت وریشه اش به زمان هجوم تازیان به ایران و به بعد باز می گردد ولی از آن زمان است که دین با پشتوانه دولتی وارد فرهنگ و قانون و جامعه می گردد.
...به باورمن اکنون شرایط ایران حدودا مانند شرایط اروپا قبل ازرنسانس است و مذهب طی این مدت همه حرفهایش را زده است و دیگر مانندزمان شاه چیزی در پنهان گاه خود برای عرضه ندارد..ودرست از همین جاست که تئوری گسست مذهبی در حال شکل گرفتن است...یعنی همان نسلی که شما به آن اشاره نمودی حدفاصل بین نسل مذهبی گذشته و نسل غیر مذهبی آینده خواهند بود.....
با نوشته شما بسیار نقاط اشتراک دارم...جلوی دانش روز را هیچ کس نمی تواند بگیرد و دوم اینکه نسل بالای ۵۰ سال رو به انقراض است و شکی نکن که نسل جوان امروز بی تردید نسل تازه را بدور از باورهای مذهبی پرورش خواهد داد و این می شود.......گسست مذهبی ورفتن مذهب به مسجد!
از توان نوشتن و اندیشه هایت لذت بردم معلوم است که واژه را می شناسی..برایت آرزوی تندرستی و موفقیط روزافزون دارم........................................بدرود تا وقتی دیگر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد